کشک و بادمجان یکی از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی است که به عنوان یک غذای حاضری بسیار خوشمزه شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه از بادمجان ، کشک ، پیاز و سیر تهیه می‌شود و به همراه نان سرو می‌شود. خواستگاه اصلی کشک بادمجون در اصفهان و زنجان گفته شده است. برای تهیه کشک بادمجان بهتر است از بادمجان قلمی و با پوست تیره و براق استفاده کنید تا در نهایت کشک و بادمجان با کیفیتی داشته باشد.

مواد لازم:

  • سیر ۴ حبه
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • بادمجان متوسط ۶ عدد
  • کشک گیاهی ۴ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • مغز گردو ۳ قاشق غذاخوری
  • نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
  • عصاره زعفران
  • نمک و فلفل سیاه،پودر سیر به مقدار لازم

مرحله اول: آماده سازی بادمجان

ابتدا بادمجان ها را پوست می‌گیریم و می‌شوریم سپس در آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی‌شان خارج شود ، در ادامه بادمجان‌ها را از وسط نصف می‌کنیم و روی آنها کمی نمک می‌پاشیم و می‌گذاریم تا آب اضافی آنها خارج شود و با یک دستمال تمیز روی آنها را خشک می‌کنیم ( پاشیدن کمی نمک روی بادمجان ها باعث جذب کمتر روغن و رفع تلخی بادمجان‌ها می‌شود ) در ادامه با کمک قلمو روی بادمجان ها کمی ماست سویا ساده بزنید تا روغنی کمتری جذب کند. مطمئن باشید در طعم و مزه آن اصلا تاثیر ندارد در داخل تابه‌ای روغن می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا داغ شود، سپس بادمجان‌ها را در آن می‌چینیم تا سرخ شود و بر می‌گردانیم تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.

مرحله دوم: میکس کردن بادمجان

در ادامه با نخود کوب دستی یا برقی خوب له می‌کنیم تا پوره شود. سیر و پیازها را پوست می‌گیریم و می‌شوریم و در تابه‌ای که قصد داریم کشک و بادمجان را درست کنیم، مقداری روغن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا کمی داغ شود.

مرحله سوم: تفت دادن پیاز و سیر

در ادامه ابتدا پیاز را با کمی فلفل سیاه و زردچوبه و پودر سیر تفت دهید سپس سیر پوره شده را اضافه کنید و هم بزنید تا عطر سیر خارج شود در ادامه بادمجان له شده را اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت کشک بادمجان

عصاره زعفران را در کمی آب جوش حل کنید و داخل تابه بریزید و اجازه دهید تا با شعله کم، کشک بادمجان پخته و طعم و مزه مواد به خورد هم برود.

مرحله پنجم: افزودن نعنا داغ

روی شعله کوچک تابه کوچکی را می گذاریم و حدودا ۲ قاشق روغن در آن می‌ریزیم و کمی صبر می‌کنیم تا تقریبا داغ شود سپس سیر را داخل تابه ریخته و صبر کنید تا طلایی شود سپس نعناع را داخل روغن می‌ریزیم و هم می‌زنیم حدودا ۱ دقیقه و سپس از روی حرارت بر می‌داریم تا نسوزد سپس مقداری را به کشک بادمجون اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله ششم: افزودن کشک

حرارت را کم می‌کنیم تا مواد به روغن بی‌افتد. کشک اگر سفت بود با کمی آب رقیق می‌کنیم و به تابه اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا کاملا کشک با مواد مخلوط شود و در تابه را می‌گذاریم تا آب آن کاملا خشک شود  و سپس مطمئن باشید غذا شما خوب جا افتاده است و در انتها نمک غذا را اندازه کنید و تابه را از روی حرارت تابه را بر می‌داریم و کشک و بادمجان را در ظرف مورد نظر می‌ریزیم و روی آن را با سیر داغ و پیاز داغ و نعناع داغ و گردو که کنار گذاشته بودیم تزئین میکنیم.نوش جان

توضیحات بیشتر:

  1. می توانید برای اینکه کشک بادمجان رژیمی داشته باشید می‌توانید از بادمجان کبابی استفاده کنید، سپس له کنید.
  2. افزودن عصاره زعفران باعث لعاب بیشتر و طعم ومزه خوب به کشک بادمجان می‌شود.
  3. میزان افزودن سیر به ذائقه شما بستگی دارد.
  4. استفاده از گردو برای گرفتن طبع سرد غذا است.
  5. اگر دوست دارید کشک بادمجان مجلسی‌تر داشته باشید کمی گوشت رسپکت یا جایگزین گوشت گیاهی چرخ شده را به همراه پیاز و زرد چوبه تفت دهید و روی کشک بادمجان بریزید.
  6. می‌توانید از زعفران دم کرده برای تزئین این غذا استفاده کنید.
  7. کشک بادمجان رشتی به همین روش است با این تفاوت که در آن گوجه تفت داده شده نیز اضافه می‌شود.
  8. نمک را بعد از افزودن کشک اضافه کنید تا کشک بادمجان به دلیل نمک کشک شور نشود.

داخل سایت بادمجان سرخ شده و کبابی روی هیزم موجود هست که می‌تونید برای یه غذای خوشمزه ازش استفاده کنید.

لطفا تجربیات خودتون رو زیر همین مطلب با ما به اشتراک بزارید