قراره تو این مطلب دستور پخت یک لوبیا پلو خوش طعم، بدون گوشت و کاملاً گیاهی، که یه غذای سالم، بدون کلسترول و مواد حیوانی هست رو بهتون یاد بدم تا برای مهمان‌های گیاه‌خوارتون هم درست کنید تا از غذا لذت ببرند.

مواد لازم (برای ۴ نفر):

برنج شسته شده: ۳ پیمانه

پیاز نگینی: یک عدد متوسط

لوبیاسبز خرد شده: ۳۰۰ گرم

سیر: یک حبه (از پودر سیر هم می‌توانید استفاده کنید)

جایگزین گوشت: قارچ، انواع گوشت گیاهی و سویا، می‌توانید استفاده کنید.

رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

روغن: به مقدار لازم (دقت کنید از کره یا روغن حیوانی استفاده نکنید)

نمک، فلفل، دارچین، زردچوبه و زعفران به مقدار لازم

۱- لوبیاهای خرد شده را داخل تابه ریخته تا آب آن‌ها گرفته شود و بعد مقداری روغن به آن اضافه کنید تا کمی تفت دهید و بوی خامی آن گرفته شود.

 ۲- وقتی لوبیاها یک مقدار تغییر رنگ دادند پیاز نگینی را به آن اضافه کنید.

 ۳- زمانی که پیازها سبک شد و به رنگ طلایی درآمد زردچوبه و سیر را به آن اضافه کنید.

 ۴- قارچ یا گوشت گیاهی‌تون رو به مواد اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با مواد قاطی شود و کمی تفت دهید.

 ۵- در این فاصله آب برنج را داخل قابلمه ریخته با کمی نمک که جوش بیاید. پس از جوش‌آمدن آب، برنج شسته شده را داخل آب جوش ریخته و اجازه دهید تا آماده آبکش شود.

 (راهکار برای متوجه‌شدن زمان آبکشی برنج: چند دونه برنج را از آب دربیاورید و بجوید باید مغز داخل برنج کمی سفت باشد. هر وقت به این مرحله رسید داخل آبکش ریخته و اجازه دهید آب اضافه آن گرفته شود.)

 ۶- رب، نمک، فلفل و دارچین را به مواد داخل تابه اضافه کنید و با هم تفت دهید.

 ۷- یک مقدار آب در حدی که مواد از هم باز شوند و طعم‌ها به خورد یکدیگر بروند به مواد داخل تابه اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با مواد مخلوط شود و سپس زیر تابه را کم کنید و درب آن را ببندید تا حسابی جا بیفتد و آب آن کم شود.

 ۸- قابلمه را روی حرارت قرار دهید مقداری روغن ریخته تا گرم شود از هر ته‌دیگی که دوست دارید (برنج، نان، سیب‌زمینی و...) کف قابلمه قرار دهید تا یکم خودش را بگیرد.

 ۹- یک‌لایه برنج به ضخامت دو بندانگشت برنج روی ته‌دیگ ریخته و روی آن را با مواد لوبیا بپوشانید و همین کار را لایه‌لایه با تمام موادتان انجام دهید.

 ۱۰- در انتها روی برنجتان زعفران دم داده را ریخته و درب قابلمه را ببندید و روی حرارت قرار دهید.

 (زمانی که درب قابلمه بخار کرد، شعله را کم کرده دم‌کنی قرار دهید تا برنجتان شفته نشود و اجازه بدید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه باحرارت ملایم بپزد).

 لوبیاپلو گیاهی شما آماده سرو است، نوش جان

 دقت کنید اگر برای کسی که گیاه‌خوار هست این غذا رو آماده می‌کنید به چند تا نکته باید دقت کنید: 

از کره یا روغن حیوانی استفاده نکنید و از روغن ذرت، آفتاب‌گردان و روغن کنجد می‌توانید استفاده کنید از عصاره گوشت، مرغ و دیگر عصاره‌های حیوانی استفاده نکنید هنگام طبخ غذا، قاشق یا ملاقه‌ای که به غذای حیوانی زده شده را به غذای گیاهی نزنید (گیاه‌خواران و افرادی که حساسیت به محصولات حیوانی یا پروتئین گاوی دارند، آنزیم هضم محصولات حیوانی را ندارند و باعث میشه اذیت شوند.) آب گوشت به غذا اضافه نکنید.

 مرسی که با ما همراه بودید برای طبخ یک غذای خوشمزه گیاهی

 در قسمت دیدگاه‌ها ترفندها و نظراتتان رو با ما به اشتراک بزارید.