در ژوئن سال 2016، یک کاربر در وبلاگ Tumblr، تصویری از شامی که قرار بود برای سگ‌ش مگی سرو کنه منتشر کرد.

اون نوشته بود: “شام امشب مگی از منوی سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای پوره شده، توفوی ارگانیک، دانه های چیا و آنزیم های گوارشی است. به نظرتون او برای این رژیم وگان هیجان زده به نظر می رسه؟ بله درست است! 

به نظر می‌رسه مگی نسبت به تعداد زیادی از کاربران اینترنت که به این پست واکنش نشان می‌دادن، در مورد غذای خود کمتر هیجان زده بود. خیلی ها باور داشتند که صاحب یک سگ می‌تونه به جای غذاهای گوشتی که معمولاً مانند طعمه گرگ به نظر می‌رسه، تصمیم بگیرد که سبزیجات، جوانه‌های پوره شده و توفو تغذیه‌اش کنه.

این پست ویروسی شد و وبلاگ نویس وگان مورد بحث سرانجام حساب خودش رو رها کرد.

رژیم وگان براساس تحقيقات اخير، تنها در سال‌های 2014 تا 2017 در آمریكا 600٪ افزایش پیدا کرده ، بنابراین ایده تغذیه حیوانات همراه ما غیر از صنعت گوشت بسیار مطرح است. در سال 2017 تخمین زده شد كه كربن ساطع شده از گوشت مصرف شده توسط حیوانات مسئول تولید معادل حدود 64 میلیون تن، دی اکسید كربن در هر سال و معادل رانندگی 13 میلیون اتومبیل برای یك سال است.

این رقم فقط کربن ساطع شده توسط حیوانات رو نشون  می‌ده که به غذای حیوانات خانگی منتهی می‌شه اما بالاتر از اون آب مورد استفاده برای پرورش محصولاتی که از اونها تغذیه می‌شن، آب آشامیدنی‌شون، جنگل برای ایجاد زمین چرای و موارد بیشتر هست. در ضمن آب آلوده به زباله‌های اونها هم یک مشکل دیگه ست. با افزایش جمعیت حیوانات اهلی به طور مثال در کشورهایی مثل چین که روند افزایش مالکیت حیوانات خانگی بسیار تند است و صاحبان حیوانات اهلی به حیواناتی روی میارن که به همان اندازه انسان نیاز به تغذیه دارد، این احتمال وجود دارد که این مساله بزرگتر بشه.

بدون آمینو اسیدهای ضروری مانند تورین، گربه ها ممکن است بمیرن.

این باعث شده عده‌ای سؤال کنن که آیا گربه ها و سگ های ما می تونند گوشت رو رها کنن یا کاملاً وگان بشن؟

گذشته از واقعیت‌های سیاه و سفید تغذیه‌ای، نظرات شخصی سرپرست‌های حیوان خانگی می‌تونه در برابر قوانین خاصی که برای حمایت از رفاه حیوانات خانگی طراحی شده، ارائه بشه. دانیلا دوس سانتوس، رئیس انجمن دامپزشکی انگلیس (BVA) گفت: “در انگلیس طبق قانون رفاه حیوانات، صاحب حیوان وظیفه داره كه با رژیم غذایی مناسبی حیوان خانگی‌اش را تغذیه كنه.” نمی‌خواهید پروتئین حیوانی بخورید، خوبه اما این رژیم به گونه‌ای طراحی نشده که استانداردهای رفاهی حیوان خانگی شما رو برآورده کنه.

دوس سانتوس می‌گه: “گربه ها گوشتخوارهای واجب هستند و برای داشتن سلامتی به مقادیر خاصی از اسیدهای آمینه نیاز دارن و عدم وجود اینها در تغذیه‌شون می‌تونه باعث مشکلات سلامتی براشون بشه. به همین دلیل، برای حیوان شما رژیم غذایی گیاهی توصیه نمی‌شه، چه برسه به رژیم غذایی وگان.”

گربه ها دارای یک چالش خاص هستند زیرا آنها نمی‌تونن پروتئین‌های خاص مانند تورین را خودشون تولید کنن. در عوض اونها مجبورن این ماده رو از غذای خودشون جذب کنن، به طوری که گوشت گاو، مرغ و ماهی به ویژه منابع غنی این ماده هستند. انجمن آمریکایی پیشگیری از ظلم به حیوانات (ASPCA) می‌گه، گربه هایی که تورین کافی ندارن در معرض خطر ابتلا به یک وضعیت بالقوه کشنده به نام کاردیومیوپاتی گشاد شده (DCM) هستن.

گربه ها بعید است در رژیم بدون گوشت دوام بیارن. در گربه‌های مبتلا به DCM، عضله قلب بسیار نازک و ضعیف می‌شه و مانع از پمپاژ خون و تأمین اکسیژن بدن به طور عادی می‌شه. ASPCA در مقاله‌ای در مورد گربه ها و رژیم‌های غذایی وگان می‌گه : این یک بیماری کشنده‌ست که در صورت عدم اصلاح زود هنگام ایجاد مشکل می‌کنه. گربه ها به رژیم غذایی سرشار از پروتئین نیاز دارن که پیدا کردن اون در رژیم غذایی غنی از گیاه مشکل‌تر است و همینطور می‌تونند در پردازش کربوهیدرات‌ها مشکلاتی داشته باشن. ASPCA اضافه میکنه: “اونها نمی‌تونن مواد گیاهی رو به خوبی هضم کنن و به مواد مغذی ضروری هم نیاز دارن که فقط در گوشت یا همان پروتئین حیوانی وجود داره.”

 نظر عمومی تر از همه به جز تعداد انگشت شماری از دامپزشکان این هست که گربه ها بعید است در رژیم غذایی بدون گوشت رشد کنن.

اما سگها چطور؟ در اینجا، به نظر می‌رسه که این مساله کمی ظریف‌تر است

بخشی از دلیل رفتن سگها از طبیعت برای تبدیل شدن به دوستان انسان‌ها، به دلیل غذاهایی بود که در صورت نزدیک شدن به انسان به اونها پیشنهاد می‌شد. این غذا همیشه گوشت نبود.

در دنیای وحش، گرگ ها به وضوح گوشت می‌خورند اما همچنین در صورت کمبود ویتامین ها، تخم مرغ، توت و حتی علف می‌خورند. سگها ممکن است با رژیم غذایی کمتری از گوشت و نشاسته گیاهی بیشتری مطابقت داشته باشند. از لحاظ حیاتی، آنها ژن آمیلاز دارن که به معنی‌ست که می‌تونن نشاسته گیاه را هضم کنن.

این بدان معناست که سگ ها به طور بالقوه می ‌تونن به سراغ رژیم غذایی عاری از گوشت برن اما دوس سانتوس، رئیس انجمن دامپزشکی انگلیس (BVA) هشدار می‌دهد که چندان ساده نیست.

سانتوس میگه:  “از لحاظ تئوری تغذیه سگ ها با یك رژیم گیاهخواری امكان پذیر است اما اشتباه كردن آن بسیار ساده تر از درست انجام دادن‌ش است.”

Bethencourt گفت تحقیقات دیگر به وی نشان داد كه غذای بسیاری از حیوانات خانگی از فرآورده‌های جانبی برای حیوانات تهیه شده كه لازم نیست همان استانداردهای سخت را مطابق با مواردی كه برای مصرف انسان در نظر گرفته شده بودند مطابقت دهند. ایشون همچنین نگران رشد ردپای کربن در غذای حیوانات اهلی بود. با افزایش تعداد حیوانات اهلی حیوانات بیشتری برای تغذیه آنها مجبور به پرورش می‌شن.

هیلی راسل می گه که جیرجیرک شامل تمام 10 مورد نیاز اسیدهای آمینه ضروری است.

Bethencourt می گوید: “سلول های قارچی به مراتب بیشتر از گیاهان با سلول های حیوانی ارتباط دارند.” فایده دیگر قارچ این است که می تواند طعم “گوشت” را به آن اضافه کند که سگها از آن لذت می برند.

جیرجیرک یک منبع غذایی است که ارزشش را دارد

با این وجود كسانی كه در تغذیه حیوانات با رژیم غذایی كاملاً گیاهی تردید دارند اما هنوز هم می خواهند مصرف كربن را پایین بیاورند ممکن است گزینه های دیگری داشته باشند.