خورش کرفس بدون گوشت، یک غذای ایرانی با خاصیت بالا است که می‌توانید بدون گوشت و بدون هر فرآورده حیوانی تهیه کنید.

نکته: در صورتی که می‌خواهید از گوشت گیاهی در پخت این غذا استفاده نمایید از محصولات جایگزین مانند: تریشه خورشتی، پروتئین گیاهی دونه، سویا خورشتی گوویندا، پروتئین گیاهی دانسپند، فیله نواری گوشت روسی و یا قارچ استفاده نمایید و در غیر این صورت از رسپی حذف بفرمایید.

مواد لازم برای 4 نفر:

پروتئین گیاهی (در صورت تمایل): 300 گرم

کرفس: 400 گرم

نعنا خرد شده: 50 گرم

جعفری خرد شده 150 گرم

پیاز: دو عدد متوسط

لوبیا قرمز: برای هر نفر دو قاشق غذا خوری

روغن، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و آبلیمو یا آبغوره به مقدار لازم

1- لوبیا قرمز را که از قبل خیس کرده‌اید، داغل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا بپزد.

2- برای تهیه خورش کرفس گیاهی، ابتدا برگ‌های کرفس را از ساقه‌های آن جدا کنید ، سپس ساقه‌های کرفس را بعد از شستشو یک سانت یک سانت خرد کنید.

3- ساقه‌های کرفس را جدا گانه در تابه با کمی روغن تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. دقت کنید ساقه کرفس را نباید زیاد سرخ کنید چون سفت و خشک می‌شود.

4- برگ‌های کرفس را به همراه نعنا و جعفری که به صورت ساطوری خرد شده، در تابه با روغن تفت داده و به ساقه های کرفس اضافه کنید.

5- پیاز پوست کنده را به صورت نگینی خرد کرده و با روغن کمی در قابلمه تفت دهید که به اصطلاح سبک شود.

6- کمی زرد چوبه به آن اضافه کرده و با پیاز تفت دهید و سپس اگر از پروتئین گیاهی یا قارچ استفاده می‌کنید، در این مرحله به پیاز داغ اضافه کنید و با هم تفت دهید.

7- در این مرحله کرفس و سبزیجات تفت داده و لوبیاهای پخته را به موادتان اضافه کنید و 2 تا سه لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید قل بزند.

8- در این مرحله نمک، فلفل سیاه، کمی پودر سیر را به همراه طعم دهنده ترشی مانند آبلیمو یا آبغوره به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم حدود 45 دقیقه بپزد تا جا بیفتد و روغن بیاندازد.

9- در آخر خورش را همراه برنج کته یا آبکش را که در کنار خورشت آماده کرده‌اید، سرو نمایید.

نکات:

اگر برای گیاهخواران این غذا را درست می‌کنید، دقت کنید که از کره یا روغن حیوانی، عصاره گوشت و مرغ، آب گوشت و مرغ و قلم هرگز استفاده نکنید و حتما دقت کنید که از قاشق جداگانه با غذاهای حیوانی استفاده کنید.

از مهم ترین طعم دهنده‌های خورش کرفس، آبغوره یا آب لیمو ترش است که به طور معمول هم از این طعم دهنده‌ها در خورش کرفس استفاده می‌شود. خورش کرفس لیمو عمانی ندارد اما اگر تمایل داشتید از لیمو عمانی استفاده کنید، به ازای هر نفر می‌توانید یک لیمو عمانی به خورش اضافه کنید. نکته مهم در مورد اضافه کردن لیمو عمانی این است که حتما تخم‌های داخل لیمو عمانی را خارج کنید و در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش به آن اضافه کنیدکه خورش تلخ نشود.

و در آخر اگه شما هم ترفندی دارید برای ما در قسمت دیدگاه زیر همین مطلب بنویسید تا دوستان دیگر هم استفاده کنند.