صنعت مد، یکی از آسیب زننده ترین صنایع بر روی زندگی حیوانات بعد ازصنعت غذا و صنعت داروسازی است. متاسفانه در صنعت مد و فشن، برخی از تمامیت‌های حیوانات نادیده گرفته می‌شود و حیوانات مورد آزار قرار می‌گیرند. برای تولید مواد اولیه مانند ابریشم، چرم، خز، پشم و غیره میلیون‌ها دام مورد استفاده و آسیب قرار می‌گیرند. که با استفاده از روش‌های صنعتی و تاثیرات منفی که در تنوع زیستی میگذارد منجر به از بین رفتن زیستگاه‌ها و گونه‌های مختلف می‌شود.در کل حیوانات به چند منظور در صنعت مد مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی پوست یا چرم، دیگری سلاخی برای دیگر اعضای بدن مانند استخوان، و یا برای پوشش پشم یا پر پرورش می‌یابند که در طول دوره زندگی آن حیوان با رشد کردن آنها از روی بدن دام برداشته می‌شوند.

برخی از نمونه‌های آزار حیوانات در این صنعت عبارتند از:

استفاده از پوست حیوانات: برای تولید لباس‌ها و تزئینات، از گرفتن پوست حیواناتی مانند خرگوش، میش، گوسفندو مرغ استفاده می‌شود. این فرآوری پوست حیوانات به طرقی ناعادلانه و آزار دهنده برای حیوانات انجام می‌شود.

پرورش برای خز : برخی حیوانات برای تهیه‌ی خز پرورش داده می‌شوند تا کشته شوند مانند خرگوش، سگ آبی، قاقم، سمور آبی، سمور، روباه، گربه، خوک دریایی (فک)، کایوت، سگ، چینچیلا. که عموما روش‌هایی که برای تهیه‌ی خز استفاده می‌شود بسیار خشن و بی‌رحمانه است.

پرورش برای چرم: اگرچه چیزی به گوش‌هایمان آشناست درباره چرم ، چرم گاوی است. اما گاوها تنها حیواناتی نیستند که در این صنعت آسیب می‌بینند! حیواناتی مانند بوفالو، خوک، گوسند، کروکودیل، مار، شترمرغ، گوزن، سفره ماهی، کوسه، شتر، آهو، بز، کانگورو، پرندگان، مارمولک، فیل، سگ، مارماهی، گربه، ماهی تیلاپیا و غیره در صنعت مد و فشن جهت تولید انواع چرم پرورش داده میشوند و در نهایت سلاخی می‌شوند.

پرورش برای پر: پرورش حیواناتی که پر دارند یکی از غیر اخلاقی ترین صنایع است. پرندگانی مانند قو، غاز، اردک، مرغ، بلدرچین، بوقلمون، کبوتر و طاووس و غیره را پرورش داده و در طول عمر کوتاهشان بارها زنده زنده،  پرهایشان را می‌کنند تا کلاه، کفش و تاج و اکسسوری‌های دیگر با آن بسازند یا داخل بالش‌هایشان قرار بدهند که خوابی آرام داشته باشند.

ویدیو زیر چند لحظه از زندگی این موجودات نازنین است: 

https://www.aparat.com/v/vMxUp صنعت خونین پر

پرورش برای پشم: فرآیندهای پرورش حیوانات برای فرآوری پوست و پشم آنها در شرایط غیر اخلاقی صورت می‌گیرد، که منجر به بدترین شرایط نگهداری و زندگی برای حیوانات می‌شود. حیواناتی مانند لاما، گوسفند، خرگوش،  شتر، بز کشمیری، گاو عنبر، بایسون و غیره که با کندن یا کوتاه کردن وحشیانه پشم ها بارها و بارها آزار می‌بینند.

خرگوش‌های آنگورا حدود ۷ تا ۱۲سال عمر می‌کند و موی آنها هر چهار ماه یکبار قابل بهره‌ برداری است. موی خرگوش آنگورا ظریف ترین مو در میان گونه‌های مختلف خرگوش است و برای تهیه پارچه، کلاه‌های پشمی و قلم موهای ظریف استفاده می‌شود. اگرچه امکان قیچی کردن موی آنگوراها هم وجود دارد اما تولید کنندگان می‌گویند موهای کنده شده به مراتب مرغوب‌تر از موهای چیده شده یا ریخته شده حیوان هستند. 90 درصد از محصولات تهیه شده از موی این خرگوش در چین تولید می‌شود اما شیلی و آمریکا هم محصولات محدودی با موی این خرگوش تولید می‌کنند. 

اشتباه نکنید این یه خرگوش زنده است که برای تهیه‌ی پشم مرغوب راهی جز کندن پشمانش ندارند.

https://www.aparat.com/v/5pBPM لینک ویدیو پشم کنی خرگوش

استفاده از استخوان: برای تهیه‌ی زیور آلات از استخوان حیوانات یا دندان هایشان استفاده می‌کنند. مانند عاج فیل، عاج کرگدن، استخوان شتر، گراز دریایی، اسب آبی و غیره

با توجه به موارد بالا بهتر است با جایگزین کردن مشتقات حیوانی در صنعت مد، یک گام به سوی حفاظت از حقوق حیوانات و محیط زیست و جلوگیری از کشتار و پرورش بیرحمانه‌ی حیوانات برداریم. زیرا تا زمانی که مردم پولی برای این صنعت پرداخت کنند، این کشتار بیرحمانه پاپرجاست. زیرا تنها کسی که حق استفاده از این پوست‌های زیبا را دارد خود آن حیوان‌ها هستند.