احتمالا اسب‌هایی را دیده باشید که دم بسیار کوتاهی دارند. به طور طبیعی و نرمال اسب‌ها دم بلند و زیبایی دارند. اما بعضی افراد در مزارع دم اسب‌ها را کوتاه و در اصل قطع می‌کنند که متاسفانه انتهای استخوان ستون فقرات این حیوان می‌باشد.

یکی از دلایل طرفداران کوتاه کردن دم اسب بر این باورند که در زمان استفاده از اسب در کشیدن تجهیزات کشاورزی، دم اسب اغلب مانع اتصال صحیح به این ابزارها می‌باشد. دلیل دوم آن تزئینی می‌باشد.

در قرن 17 بریتانیا، کوتاه کردن دم اسب‌ها را راهی برای شناسایی اسب‌های انگلیسی از اسب‌های فرانسوی انجام می‌داد. یعنی برای این که تفاوت بین اسب‌ها را به راحتی تشخیص دهند، تصمیم گرفتند که تغییراتی در دم اسب‌های مورد نظر خود ایجاد کنند.

دو روش کلی برای کوتاه کردن دم اسب‌ها وجود دارد،

اولین قطع کردن استخوان انتهی ستون فقرات است و راه دوم بستن. قطع عضو، یک عمل جراحی است و روش بستن، با محکم بستن دم و افتادن آن، انجام می‌شود. در این روش، بست‌ها به شدت در قسمت انتهایی دم اسب پیچیده می‌شوند تا نکروز ایجاد شود. دم اسب یک ساختار پیچیده بوده و شامل رباط‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها و همچنین آناتومی گردش خون است. روند لیگاتور، به طور معمول بسیار طولانی و دردناک است.

 در گذشته، کوتاه کردن دم اسب ها، به وسیله انبر یا گیوتین و ایجاد زخم با اتوی داغ، انجام می‌شد. امروزه کوتاه کردن دم اسب ها، با‌ روش جراحی انجام می‌شود.

اسب‌ها از دم‌شان، برای محافظت از خود در برابر مگس و سایر حشرات مزاحم، استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین از دم خود برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. اسب‌هایی که دارای دم بریده و کوتاه هستند، این از دست دادن دم، بر آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

دم اسب یک سلاح ضروری برای اسب‌ها در برابر آزار و حملات حشرات است. موجوداتی مانند horseflies، پشه، زنبور عسل و …، همگی می‌توانند برای یک اسب، آزار دهنده باشند.

Horseflies و پشه‌ها، انگل هستند و می‌توانند برای سلامتی اسب، بسیار مضر باشند. اسب2ها از طریق روش‌های طبیعی مختلف، در برابر حشرات، از سلامتی خود دفاع می‌کنند. حرکت موی یال و دم، لرزیدن، ضربه زدن و تغییر مکان، از جمله این روش‌ها است.

همچنین، اسب‌ها گرد هم می‌آیند و دم خود را تکان می‌دهند تا حشرات را، از روی بدن یکدیگر، در مناطقی که به تنهایی نمی‌توانند به آنها برسند، بردارند. اسب‌های دارای دم کوتاه، نمی‌توانند دم خود را تکان دهند تا حشرات را از بین ببرند. برای جبران، آن‌ها بیشتر راه می‌روند تا از حشرات دوری کنند. این رفتار منجر به خستگی غیر‌ضروری اسب می‌شود. علاوه براین، اسب‌ها از دم خود برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. اسب‌ها از دم خود برای ارتباط با سایر اسب‌ها استفاده می‌کنند. یک اسب با دم خود، با حرکت بالا و پایین، حرکت به طرف دیگر و تغییر ارتفاع دم، به سایر اسب‌ها، سیگنال ارتباطی می‌دهد.

هنگامی که اسب به سوژه‌ای توجه می‌کند، دم، سر و گردن خود را بالا می‌برد، گوش‌هایش را صاف می‌کند. سرش را در جهت سوژه می‌چرخاند. این حالت، یک پیام هوشیاری، همراه با پیام‌های تحریک، مانند برانگیختگی جنسی، پرخاشگری یا ترس را منتقل می‌کند. حرکات جانبی دم در اسب‌ها، ممکن است با حالت انگیزشی عمومی حیوان یا پیام خاصی، مانند قصد ضربه زدن، همراه باشد.

برای مشاهده کیپ مورتبط با این مطلب به کانال ما در آپارات مراجعه فرمایید.

لینک کانال: Aparat.com/vegzi